fbpx
Biznes

Ballady i romanse 3.0.

„Ballady i romanse”… każdemu coś to mówi, każdy to kiedyś przerabiał na lekcji polskiego: Mickiewicz, Świteź, szkiełko i oko, mistrz Twardowski na kogucie. Przeczytać, zaliczyć, zapomnieć. Tymczasem Klub Komediowy zaprasza do ponownej lektury!

_______________

Projekt „Ballady i romanse 3.0.” dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.

_______________

I tak w pierwszej kolejności namówiliśmy sześcioro autorów i autorek: Marka Bieńczyka, Jana Gondowicza, Elizę Kącką, Aleksandrę Przegalińska, Tomasza Stawiszyńskiego i Adama Leszczyńskiego — by poświęcili swój czas, wiedzę i dowcip do napisania krótkich tekstów odbijających się od poszczególnych „Ballady i romanse”. Do owych tekstów zaskoczeni improwizatorzy zagrali sześć spektakli impro, biorąc się z wieszczem za bary! Taki komediowy bryk z romantyzmu. Każde spotkanie zostało zarejestrowane i opublikowane online (nagrania audio dostępne poniżej oraz na Spotify na kanale Klub Komediowy Podcasty).

Biogramy prelegentów:

Marek Bieńczyk – polski pisarz, historyk literatury, tłumacz z języka francuskiego, eseista, współpracownik „Tygodnika Powszechnego”, znawca literatury polskiego romantyzmu i współczesnej humanistyki francuskiej. Pracuje jako historyk literatury w Instytucie Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk. Wykłada też w Studium Literacko-Artystycznym na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. W 2012 roku został laureatem Nagrody Literackiej „Nike” za zbiór esejów „Książka twarzy”.

Jan Gondowicz – polski krytyk literacki, tłumacz i wydawca. Za przekład „Ćwiczeń stylistycznych” Raymonda Queneau otrzymał Nagrodę „Literatury na Świecie” za rok 2006 w dziedzinie poezji. Nominowany do Nagrody za Twórczość Translatorską im. Tadeusza Boya-Żeleńskiego (2015) oraz do Nagrody Literackiej Gdynia (2015) w kategorii esej. W 2021 roku został laureatem Poznańskiej Nagrody Literackiej – Nagrody im. Adama Mickiewicza.

Eliza Kącka – adiunktka na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego. Opublikowała książki akademickie: „Stanisław Brzozowski wobec Cypriana Norwida” (Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego, 2012) oraz „Lektura jako spotkanie. Brzozowski – tekst – metoda” (Universitas, 2017), a także książki prozatorskie „Elizje” (Lokator, 2017), „po drugiej stronie siebie” (Lokator, 2019) oraz „Strefa zgniotu” (Lokator, 2022) . Współredaktorka antologii „Poeci i poetki przekraczają granice” (FA-art, 2011), redaktorka wyborów poezji mniej współczesnej (w tym Norwida – dla Universitasu). Członkini Zarządu Głównego TLiAM, kapituły Nagrody Literackiej GDYNIA i Nagrody Literackiej m.st. Warszawy. Z sieci znana głównie (w swoim mniemaniu) jako autorka małych próz/nasłuchów miejskich. Recenzentka i czytelniczka literatury najnowszej.

Adam Leszczyński – historyk, publicysta i dziennikarz. Profesor w Instytucie Studiów Politycznych PAN, członek zespołu „Krytyki Politycznej”, były współpracownik „Gazety Wyborczej”. Współzałożyciel portalu OKO.press. Autor m.in. książek „Eksperymenty na biednych – Polityczny, moralny i ekonomiczny spór o to jak pomagać skutecznie” (Krytyka Polityczna, 2016). W 2020 roku ukazała się jego „Ludowa historia Polski”, za którą został nominowany do Literackiej Nagrody „Nike”.

Aleksandra Przegalińska – polska filozof, futurolog, doktor nauk humanistycznych i doktor habilitowana nauk społecznych, publicystka. Profesor Akademii Leona Koźmińskiego, od 2020 roku prorektor ds. współpracy z zagranicą. Z Dariuszem Jemielniakiem są autorami pierwszego w Polsce programu studiów poświęconych sztucznej inteligencji w obszarze zarządzania. Autorka książki „Istoty wirtualne. Jak fenomenologia zmieniała sztuczną inteligencję”.

Tomasz Stawiszyński – polski filozof, publicysta i eseista. Autor książki „Potyczki z Freudem”. „Mity, pokusy i pułapki psychoterapii” (2013) oraz dwóch zbiorów wierszy: „Nie ma takiego imienia” (1999) i „Rzecz ciemna” (2002). W 2021 roku ukazały się jego dwie książki: „Co robić przed końcem świata” oraz „Ucieczka od bezradności”, natomiast w 2022 – „Misja Sowy. Tosia, Franek i sekrety filozofii”, a na dwa tygodnie przed tym spotkaniem – „Reguły na czas chaosu”.

Harmonogram spotkań w Klubie Komediowym:

27.04.2022, Ballady i romanse & Marek Bieńczyk (utwory: „Świteź”, „Kurhanek Maryli” oraz „Do przyjaciół”)

25.05.2022, Ballady i romanse & Jan Gondowicz (utwory: „Świtezianka”, „Rybka” oraz „Lilije”)

22.06.2022, Ballady i romanse & Eliza Kącka (utwory: „Romantyczność” oraz „Pierwiosnek”)

12.10.2022, Ballady i romanse & Aleksandra Przegalińska (utwory: „Rękawiczka” oraz „To lubię”)

26.10.2022, Ballady i romanse & Tomasz Stawiszyński (utwory: „Pani Twardowska” oraz „Tukaj albo próby przyjaźni”)

23.11.2022, Ballady i romanse & Adam Leszczyński (utwory: „Dudarz” oraz „Powrót taty”)

Obsada spektakli improwizowanych (wymiennie): Paweł Banaszczyk, Kinga Kosik-Burzyńska, Mateusz Lewandowski, Bartłomiej Magdziarz, Maciej Nawrocki, Weronika Nockowska, Karolina Norkiewicz, Karolina Pańczyk, Marcin Pawlina, Mateusz Płocha, Marta Podobas, Hubert Skrzyński, Michał Sufin

_______________

Do projektu zaprosiliśmy także autorów/autorki tekstów, kompozytorów i wokalistów/wokalistki, którzy – w oparciu o wybrane utwory Mickiewicza z cyklu „Ballady i romanse” oraz eseje zaproszonych gości – mieli za zadanie skomponować nowe ballady, osadzone w ludyczności i problematyce współczesności. Tak powstało 12 utworów muzycznych, które można odsłuchać poniżej:

  1. „Świtezianki”, słowa: Marek Bieńczyk, muzyka: Noam Zylberberg, wokal: Anna Iwanek
  2. „Zbrodnia przy Postępu”, słowa: Michał Sufin, muzyka: Noam Zylberberg, wokal: Maciej Nawrocki
  3. „Morskie Oko”, słowa: Jan Gondowicz, muzyka: Karol Strzemieczny, wokal: Weronika Nockowska
  4. „Balatonianka”, słowa: Paweł Sołtys, muzyka: Paweł Sołtys, wokal: Paweł Sołtys, Anna Iwanek
  5. „Żywot grzesznicy wielce sprośny. Ballada dziadowska”, słowa: Eliza Kącka, muzyka: Paweł Szamburski, wokal: Katarzyna Kołeczek
  6. „Starzec”, słowa: Grzegorz Uzdański, muzyka: Paweł Szamburski, wokal: Magda Smalara
  7. „Marta”, słowa: Karolina Norkiewicz, muzyka: Radek Łukasiewicz, wokal: Marta Podobas
  8. „To lubię”, słowa: Marcin Orliński, muzyka: Radek Łukasiewicz, wokal: Grzegorz Kwiecień
  9. „Agnieszka Twardowska”, słowa: Karolina Norkiewicz, muzyka: Jerzy Rogiewicz, wokal: Matylda Damięcka
  10. „Tukaj”, słowa: Michał Sufin, muzyka: Jerzy Rogiewicz, wokal: Matylda Damięcka
  11. „Powrót taty”, słowa: Mateusz Lewandowski, muzyka: Bartosz Weber, wokal: Michał Meyer
  12. „Dudarz”, słowa: Michał Sufin, muzyka: Bartosz Weber, wokal: Magda Smalara